20 listopada zostanie zainaugurowana „multijubileuszowa” X edycja śląskiego Międzynarodowego Festiwalu im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, celebrująca okrągłe rocznice urodzin mistrzów baroku – Bacha, Haendla, Scarlattiego oraz samego Patrona Festiwalu. W programie dwadzieścia koncertów z udziałem wybitnych gości, wśród których znajdą się m.in. Richard Galliano, Concerto Köln, German Brass, London Baroque, Paul Goodwin, Patrick Gallois, Rainer Honeck, Iwona Sobotka, Aukso, NOSPR, Capella Cracoviensis, Sinfonietta Cracovia i wielu innych. Festiwal potrwa do 6 grudnia.

Z roku na rok śląski Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego coraz wyraźniej zaznacza się na mapie kulturalnych wydarzeń w skali całego kraju. Tegoroczna edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a wszystko za sprawą zbiegających się w roku 2015 rocznic. Nieczęsto bowiem zdarza się, iż w jednym roku rodzą się absolutni giganci, ojcowie przełomu w swojej dziedzinie, twórcy symbolizujący swoją epokę – mówi Adam Wesołowski, Dyrektor Festwalu. Tak właśnie stało się w roku 1685, gdy na świat przyszli Jan Sebastian Bach, Jerzy Fryderyk Haendel i Domenico Scarlatti. Na rok 1665 z kolei szacowana jest (z dużym prawdopodobieństwem) data urodzin legendy polskiego baroku w muzyce – Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Tym sposobem dziesięciolecie Festiwalu zbiega się w czasie z rocznicami urodzin: 330. w przypadku zachodnich mistrzów oraz 350. Patrona Festiwalu. Podkreślając tę niebywałą zbieżność organizatorzy nadali tegorocznej edycji Festiwalu podtytuł „Jubileusz Baroku – Baroque Jubilee”. Jednak pomimo postawienia baroku oraz czterech ówczesnych „muzycznych wieszczy” w centrum zainteresowania, program wydarzenia nie ogranicza się do wykonań historycznych, a wręcz kipi mnogością kontekstów i powiązań, niejednokrotnie przekraczając granice czasu i przestrzeni. Już koncert inauguracyjny jest spotkaniem dwóch światów: muzyki Gorczyckiego z jazzowym światem Możdżera w Psalmach. Następnego dnia znakomity zespół dęcistów German Brass, kojarzony z muzyką XXwieczną, głównie z mistrzowskimi aranżacjami popularnych evergreenów, intepretuje Bacha, Gorczyckiego, Haendla w zestawieniu z Rossinim, Wagnerem, a nawet Janem Straussem. W duchu artystycznego ekumenizmu Capella Cracoviensis pod dyrekcją Jana Tomasza Adamusa konfrontuje Litaniae de Providentia Divina Gorczyckiego z Magnificatem Bacha. Rainer Honeck i AUKSO przywołują neoklasycyzujące dzieła Pendereckiego i Góreckiego w kontekście kolejnych nierozłącznie ze sobą związanych kompozytorów-klasyków – Beethovena i Mozarta. Popuszczając wodze fantazji i niejako parafrazując zwołany przez kardynała Ottoboni’ego „pojedynek na klawiatury” pomiędzy Haendlem i Scarlattim, klawesynistki Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz konfrontują Bacha ze Scarlattim. Nie brakuje też spotkania z chóralnymi motetami naszych jubilatów w wydaniu Octava Ensemble. Czysto barokowy repertuar w ujęciu kosmopolitycznym to London Baroque wraz ze znakomitymi śpiewakami z Cameraty Silesia. Sinfoniettę Cracovia, współorganizatora tegorocznego Festiwalu, można w programie odnaleźć aż czterokrotnie. Najpierw pod wodzą dyrygenta i flecisty Patricka Gallois w muzycznej podróży przez wieki z literaturą instrumentalną. Następnie wraz z Richardem Galliano, w przekrojowym programie bachowskim, wydanym niedawno na płycie przez Deutsche Grammophon. Dyrektor Sinfonietty Cracovii – Jurek Dybał poprowadzi Concerto Köln i Poznański Chór Kameralny dokonując prezentacji Completorium Gorczyckiego, jednego z najwspanialszych w zakresie formy dzieł o polskim rodowodzie. W utworze tym w pełni przejawia się mistrzostwo Patrona Festiwalu w operowaniu zarówno fakturą polifoniczną, jak i homofoniczną, a zatem techniką, którą miały w przyszłości zabłysnąć wielkie oratoria Haendla. W programie tego koncertu znajdzie się również Kantata Jauchzet Gott in allen Landen Bacha z wybitnie wirtuozowską partią solową sopranu w wykonaniu Iwony Sobotki oraz Conductus Funebris Gorczyckiego, wielkie dzieło wokalno-instrumentalne, nawiązujące do sarmackich tradycji pogrzebowych, tzw. pompa funebris. Finał multijubileuszowego X Międzynarodowego Festiwalu im. G.G. Gorczyckiego zapowiada się niezwykle widowiskowo. W bytomskim kościele pod wezwaniem Św. Trójcy Paul Goodwin poprowadzi Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia interpretując Muzykę na wodzie oraz Muzykę królewskich ogni sztucznych Jerzego Fryderyka Haendla. Całości dopełni pokaz filmowo-świetlny, towarzyszący monumentalnej muzyce.

Dziesiąta, jubileuszowa edycja Festiwalu to oprócz znakomitych artystów i różnorodnego repertuaru, także kontynuacja zapoczątkowanej rok wcześniej rejestracji wszystkich dzieł Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego Gorczycki in extenso. Głównym celem tego przedsięwzięcia jest promocja spuścizny kompozytora w wymiarze europejskim, zarówno wśród amatorów, jak i profesjonalistów oraz włączenie jego dzieł do globalnego repertuaru. Zgodnie z założeniem utwory Mistrza oddano w ręce renomowanych światowych specjalistów w zakresie wykonawstwa historycznego. W tym roku do grona popularyzatorów Gorczyckiego w ramach Gorczycki in extenso dołączą Concerto Köln, London Baroque, Capella Cracoviensis, Camerata Silesia i Octava Ensemble.

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Sponsorami Festiwalu są Gaz System S.A., Elektrobudowa S.A. oraz Bank Zachodni WBK.
Poleca Metropolia Silesia.

Serdecznie zapraszamy!

Więcej na www.gorczycki.pl