sobota 23.11.2019
18.00 Wodzisław
Wodzisławskie Centrum Kultury, ul. ks. W. Kubsza 17
 
Program:
Dziady – Widma / Mickiewicz – Moniuszko
 
Wykonawcy:
Mariusz Bonaszewski – Dawny aktor 
Adam Kruszewski – Guślarz
Bogdan Śliwa – Starzec
Mikołaj Zgódka – Aniołek – Józio
Małgorzata Rudnicka – Aniołek – Rózia
Witold Żołądkiewicz – Widmo
Jakub Kordas – Kruk
Zuzanna Saporznikow – Sowa
Julita Mirosławska – Dziewczyna
 
Tadeusz Karolak – dyrygent
Chór i Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej

 
Bilety w cenie: 80 zł w przedsprzedaży (do końca października), 90 zł (listopad)
Szczegóły na stronie: www.wck.wodzislaw.pl

Polska Opery Królewska zaprezentuje 23 listopada 2019 roku w Wodzisławskim Centrum Kultury niezwykły spektakl Dziady – Widma/Mickiewicz – Moniuszko. Jest to wyjątkowe dzieło Moniuszki – kantata napisana do tekstu drugiej części mickiewiczowskich Dziadów. Po premierze w 1865 krytyka uznała, iż dzieła te są w swoich gatunkach – w muzyce i w literaturze – osiągnięciem równorzędnym. Sedno niezwykłego związku pomiędzy dwoma wielkimi twórcami, który objawił się w postaci Widm-Dziadów tkwi w słowach Władysława Ordona: „Muzyka jest naturalnym dopełnieniem poezji, bo nie przestaje być jeszcze słowem ludzi, a zaczyna być już słowem aniołów”.
Mickiewicz poznał w dzieciństwie obrzęd Dziadów i fascynował się nim, a kiedy dorósł i pojął swoje artystyczne powołanie, zaczął myśleć o utrwaleniu go w formie literackiej. Grała w tym pewną rolę idea posłannictwa, właściwa romantyzmowi: chodziło o to, by – niejako w ostatniej chwili przed schyłkiem i zgonem pewnej tradycji, która trwała przez blisko 700 lat – uratować ją od zapomnienia, a zarazem pokazać, jak silnie tożsamość kulturowa związana jest z kultem religijnym. Idee te były żywe przez cały XIX wiek. Co więcej, obecne były również w literaturze muzycznej, szczególnie operowej. Stąd właśnie zainteresowanie tym tematem Stanisława Moniuszki. Kompozytora pociągała w Dziadach głównie obrzędowość, która nierozerwalnie wiąże się z muzycznością. Bo śpiew w tej dziedzinie wydaje się czymś prymarnym – jako wysublimowana forma wyrazu rzeczy nadprzyrodzonych. Powstała kantata, która także daje się wykonywać jako widowisko operowe. Moniuszko chciał, by tekst Mickiewicza śpiewał nie tylko Guślarz (postać na podobieństwo Przewodnika Chóru w tragedii antycznej) i odpowiadający mu lud, ale i postaci wywoływanych duchów.
Polska Opera Królewska została powołana 1 sierpnia 2017 roku w odniesieniu do historycznych korzeni opery w Polsce, sięgających czasów dynastii Wazów. Ten kameralny teatr operowy wystawia repertuar dawny, barokowy, klasycystyczny, a także sceniczne i półsceniczne spektakle widowiskowe, takie jak oratoria, kantaty sceniczne, misteria, traktaty poetyckie. Swoją główną aktywność realizuje poprzez przedstawienia operowe w Teatrze w Łazienkach Królewskich, koncerty symfoniczne w różnych możliwych, a trudno dostępnych miejscach oraz poprzez aktywne bycie „w drodze po całej Polsce”.
Koncert w Wodzisławskim Centrum Kultury to wydarzenie, które pięknie wpisuje się w idee Festiwalu, łącząc postać Adama Mickiewicza, którego słowa „Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga” są mottem tegorocznej edycji z osobą Stanisława Moniuszki, któremu poświęcono rok 2019 jako rok 200. rocznicy urodzin.