Program koncertu skupia się wokół epoki baroku oraz następującej po niej nowej estetyce muzycznej. Idee Galant, rokoko, Empfindsamkeit, Sturm und Drang przenikają się wzajemnie tworząc stylistyczny pluralizm, tak bardzo różnorodny, a zaraz syntetyczny. 

Rozpoczynające koncert arie niemieckie na sopran, skrzypce oraz basso continuo, powstałe około 1727 roku, należą do niewielu kompozycji Georga Friedricha Händla
z niemieckim tekstem. Pochodzi on ze zbioru wierszy „Irdisches Vergnügen in Gott” hamburskiego poety Bartholda Heinricha Brockesa. W swej twórczości podkreśla on piękno natury i jej wpływ na ludzi jako wyraz doskonałości stworzonego świata przez Boga. We wszystkich 9 ariach słychać muzyczne inspiracje Händla stworzone na bazie opisów przyrody Brockesa. W programie znajduje się także twórczość największego artysty okresu baroku Johanna Sebastiana Bacha, dla którego muzyka, również świecka, była religią
i służbą bożą. Ozdabiał on swe partytury słowami: „Bogu jedynemu chwała” oraz „Jezu, pomóż!” i nie były to czcze formułki, lecz wyznania przenikające całą jego twórczość. Dźwięki, w jego pojęciu, nie przemijają, lecz wzbijają się ku Bogu jako niewysłowiona pieśń pochwalna. Jego sonaty odzwierciedlają stany uczuciowe, przeżycia wewnętrzne i siłę. Natomiast bas generalny jako najdoskonalszy fundament muzyki, buduje pięknie brzmiącą harmonię na chwałę Bożą. Czy pogrążony w cierpieniu, czy w mistycznym marzeniu, Bach zawsze odnajduje siebie w zwartej, fugowanej części końcowej. 

Podczas koncertu nie zabraknie także utworu polskiego kompozytora, organisty
i  kapelmistrza – Antoniego Milwida, którego twórczość cechuje niezwykła uczuciowość jak również elementy narodowościowe zainspirowane polskimi tańcami, kolędami, czy pieśniami kościelnymi. Jego kantata Semper mi Jesu z jednej strony nawiązuje do barokowego stylu,
z drugiej zaś ukazuje wstęp do stylistyki klasycznej. 

Kolejnym punktem programu jest muzyka francuska, która w XVII i XVIII wieku oddziaływała mocno na kulturę europejską, a klawesyn, będący pierwszoplanowym instrumentem życia muzycznego we Francji, ilustruje namiastkę ducha tej magicznej epoki, cechującej się niebywałym uwielbieniem dla sztuki. Doskonałym tego przykładem jest  wirtuozowski utwór La Marche des Scythes Joseph’a Nicolas’a Pancrace’go Royera, który był nie tylko wybitnym kompozytorem i klawesynistą, ale także cenionym nauczycielem, odpowiadającym za muzyczne wykształcenie dzieci – Ludwika XV i Marii Leszczyńskiej.

Utwory wykonane podczas koncertu zabiorą słuchacza we wspaniałą podróż po barokowej Europie, tak bardzo różnorodnej, a zarazem syntetycznej. Przechodząc od wyrafinowanego i wdzięcznego stylu francuskiego poprzez niemieckie inspiracje doskonałością stworzenia jak również polskimi elementami narodowościowymi, dokonuje się połączenie, które w swej najczystszej formie objawia się w niemieckiej muzyce, zwieńczonej w genialnej twórczości J.S. Bacha.

piątek 23.11.2018

19.00 Świętochłowice

Muzeum Powstań Śląskich, ul. W. Polaka 1

Program:

Georg Friedrich Händel – Neun deutsche Arien 

Johann Sebastian Bach – Sonata G-dur BWV 1021 

Antoni Milwid – Semper mi Jesu

Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – La Marche des Scythes 

Wykonawcy:

Aleksandra Zamojska – sopran

Marzena Biwo – skrzypce barokowe

Paulina Tkaczyk – klawesyn

Wstęp wolny

Darmowe wejściówki do potwierdzenia po nr telefonu: 32 / 245 23 88